Конспекти уроків




 Конспект відкритого уроку біології у 6 класі

Тема : Квітка – генеративний орган рослини
Мета уроку
Навчальна:формувати поняття про будову квітки та  її складових;  вчити розпізнавати одностатеві та двостатеві, однодомні та дводомні квіти; ознайомлювати з різноманітністю квітів Дніпропетровщини.
 Розвивальна:розвивати інтелектуальні здібності учнів; розвивати логічне мислення: вміння порівнювати, робити умовиводи за аналогією, формувати  висновки;  розвивати уяву, увагу, пам’ять, пізнавальний інтерес.
 Виховна: стимулювати естетичний смак;розвивати екологічну культуру; виховувати бережливе відношення до природи.
Тип уроку: урок вивчення нових знань і їх первинного закріплення.
Форма  уроку: урок- карта пам’яті
Міжпредметний зв’язок: література, інформатика , екологія
Ключові поняття: квітконіжка, квітколоже, чашолистик, оцвітина, віночок, маточка, приймочка, стовпчик, зав’язь, тичинка, дводомні, однодомні, одностатеві, двостатеві рослини.
Обладнання:
·        підручник для 6 класів «Біологія»,зошит,
·        плакат «Будова квітки»,
·        малюнки квітів,
·        картка з термінами уроку,
·        шаблон до лабораторної роботи,   
·        відео «Розпускання бутону»,
·        презентація учителя «Будова квітки»,
ХІД УРОКУ
1.      Організаційний момент.(2хв)
Привітання класу, перевірка наявності всього необхідного для уроку
Слово вчителя:Доброго дня, друзі!  Ми знову зібралися разом на уроці біології. Давайте подаруємо сьогодні один одному посмішку, а я бажаю кожному з вас, щоб на цьому уроці ви були:
«У»- уважними;
«С»- спокійними;
«П»- працелюбними;
«І»- ініціативними;
«Х»-хоробрими.
А одним словом, я бажаю вам УСПІХУ!
 2. Актуалізація опорних знань.(5хв)
Слово вчителя: Для того, щоб зрозуміти тему нашого уроку, ми опрацюємо матеріал у вигляді карти памяті.
         Для цього нам потрібно згадати:
Питання до класу   (МЕТОД СВІТЛОФОР)-2 хв
-          Що вивчає наука ботаніка? (Наука ботаніка вивчає рослини)
-          Ми з вами вже багато знаємо про рослини.
Які органи є у рослини? ( У рослини є вегетативні і генеративні органи)
-          Які вегетативні органи рослини ми знаємо?( Ми знаємо корінь та пагін)
-          Які частини можна відокремити в пагоні? (Пагін поділяється на стебло, лист,бруньку)
-          Що відноситься до генеративних органів? ( До генеративних органів відноситься квітка, насіння, плід.)
-          Діти, що ми вже вивчили в нашому курсі ботаніки? (Вегетативні органи рослини)
-          А як ви думаєте, що ми будемо вивчати сьогодні?(Генеративні органи рослини. Квітку.)

Оголошення теми та мети уроку розгадування ребусів-3 хв(гвоздика, підсніжник, ромашка, тюльпан)
-          Як одним словом можна назвати відгадки до ребусів
Слово вчителя:Запишемо число, класна робота, тему сьогоднішнього уроку: «Квітка – генеративний орган рослини»
3.Мотивація навчальної діяльності.(5 хв)
Подивіться уважно на квіти, що знаходяться у вас на партах, пригадайте що ви вже знаєте. Щоб було зручніше пропоную попрацювати з сигнальними картками 2хв
ЗНАЮ
ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ
ДІЗНАВСЯ






















- Діти як ви гадаєте вам достатньо цих знань про квітку
3.1.Емоційне налаштування на урок.
Слово вчителя:Я запрошую вас поближче познайомитись з квітами.
-           Чи бачили ви коли - небудь, як розпускається квітка? Зараз ми зможемо побачити це справжнє диво.  (перегляд відео «розпускання бутону»)  2хв    
Слово вчителя: Дійсно, символом всього прекрасного, доброго, чутливого є на нашій планеті квіти. Вони супроводжують нас від народження до смерті. Їх дарують в знак поваги, любові, під час жалю,  на знак подяки, Поети та письменники складають вірші про квіти, квітами прикрашають оселю, квіти надихають дизайнерів та майстрів.
 3.2.Складання карти пам’яті «Мета уроку» 1хв
     -   Але квітка не тільки втілює в собі  еталон краси і чуттєвості , вона також є важливим здобутком природи. Як ви гадаєте, що треба нам вивчити з цієї теми, що треба знати справжньому природознавцю про квіти.
 4.Вивчення нової теми.15 хв
Слово вчителя: Отже ми починаємо вивчення нового матеріалу. Увага на монітор.
4.1.Перегляд презентації. Пояснення вчителя «Будова квітки».
- Що ж являє собою квітка?

- Квітка – це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин.(запис правила в зошит)
  1. Будова квітки.
Квітки прикріплюються до стебла за допомогою квітконіжки, на верхньому кінці якої розташоване розширення – квітколоже. На ньому розміщуються чашолистки, пелюстки, тичинки та лопаточка.
Чашолистки утворюють  чашечку. Вона зазвичай зелена. Чашечка захищає  внутрішню частину квітки до її розкривання, в ній відбувається фотосинтез. Чашечка бува вільно- або зрослолиста. Наприклад: шипшина і берізка. Пелюстки утворюють віночок. Часто він має яскраве забарвлення. Чашечка і віночок утворюють оцвітину. Вона буває подвійною, якщо складається з чашечки та віночка. Наприклад у петунії, вишні. Якщо оцвітина складається тільки з чашолистків або пелюсток, то її називають простою. Проста оцвітина може бути віночкоподібна, якщо має яскраве забарвлення (тюльпан, конвалія), і чашечкоподібна, якщо вся зелена (будяк, кропива). Іноді квітки зовсім не мають оцвітини. Їх називають голими (ясен, верба). Зовні квітки можуть бути найрізноманітнішими. Але головні події статевого розмноження відбуваються всередині квітки. Тут розташовуються тичинки та маточки – її головні частини. Тичинки розміщуються в одні або кілька кіл уздовж внутрішнього краю оцвітини. Кожна тичинка утворена тичинковою ниткою та пиляком. У пиляках  дозрівають пилкові зерна. Сукупність пилкових зерен має назву пилок. Пилкове зерно являє собою чоловічий гаметофіт. Усередині пилкового зерна утворюються дві клітини. З однієї клітини після запилення росте пилкова трубка, а з другої утворюються дві чоловічі гамети – спермії.
Сукупність тичинок в квітці називається андроцеєм (від грецького андрос – волоків). Кількість тичинок може бути від однієї (канни) до кількох сотень (півайя). У самому  центрі квітки розташована маточка. У квітках різних рослин може бути одна (яблуня) або декілька (суниця) маточок. Маточка складається з нижньої розширеної частини – зав’язці, середньої видовженої – стовпчика (є не у всіх квіточок) та верхньої – приймочки. Усередині – зав’язці – є порожнина, в якій розташовуються один або декілька насінних зачатків прикріплених до внутрішньої стінки зав’язці. Насінний зачаток має покрив, який не змикається з одного боку і утворює отвір – пилковхід. У центрі насінного зачатка формується зародковий мішок – жіночий гамет офіт. Зародковий мішок складається з семи клітин. Серед них особливо виділяються дві. Ближче до пилкового входу розташована жіноча гамета – яйцеклітина, а в центрі – центральна клітина. Сукупність маточок у квітці називається гінецеєм. За розташуванням зав’язці стосовно покриву квітки розрізняють верхню і нижню зав’язь. Верхньою зав’язь називається тоді, коли чашолистики, пелюстки і тичинки прикріплюються під нею (горох, помідори, суниці, вишня). Якщо ж чашолистки, пелюстки і тичинки розміщуються над зав’яззю і зростаються з нею, вона називається нижньою (соняшник, огірок, яблуня).
Ботаніки часто користуються скороченим запитом морфологічної будови квітки – формулою. Для написання і правильного читання формули квітки того чи іншого виду рослини треба користуватися загальноприйнятими умовними позначеннями частин квітки. Оцвітину позначають – О, чашолистки – Ч, пелюстки – П, тичинки – Т, або А, маточки – М, або Г. Кількість частини квітки позначають відповідними числами. Коли частини квітки більше 12, пишуть знак нескінченності ∞. Щоб показати, що частини квітки зрослися, число цих частин беруть у дужки; верхню зав’язь показують рискою і над нею записують число маточок; нижню – теж рискою і число маточок записують під рискою.
Таким чином, усередині квітки розташоване статеве покоління рослини. Це пилкові зерна – чоловічий гаметофіт і насінний зачаток – жіночий гаметофіт. Сама рослина становить собою нестатеве покоління – спорофіт. Виходить, що статеве покоління живе у квіткових рослин на нестатевому поколінні та живиться за його рахунок. Але це дає рослині користь, оскільки чергування статевого і нестатевого поколінь допомагає їй пристосуватися до змінних умов середньовіччя. А зараз працюємо за комп’ютером – розглядаємо будову квітки.

Робота з плакатом і підручником.
-          Тепер ми переходимо до плакату і відкрийте стр. 75 підручника, яким ви можете користуватись, також перед вами картка з термінами уроку.
-          Назвіть  частину квітки, яка утримує всі інші складові на квітці?( Квітколоже)
-          Яка частина квітки переходить в стебло? ( Квітконіжка)
-          Назвіть зазвичай яскраво забарвлену частину квітки, яка повинна приваблювати своїм кольором комах?( Пелюстки, які утворюють віночок)
-          Пелюстки є складовою оцвітини. А яка частина квітки, ще може бути складовою оцвітини? (Чашолистики)
-          Назвіть головні частини квітки? (Маточка та тичинка)
-          Яка будова маточки? (Приймочка, стовпчик, зав’язь з насіннєвим зачатком всередині)
            -    Яка будова тичинки?(Тичинкова нитка та пиляк, в пиляку знаходиться пилок)
4.2. Робота з підручником. Заповнення схеми «Різноманітність квітів».
Завдання : користуючись підручником на стр. 76, заповніть схему «Різноманітність квітів».  Час роботи 5 хвилин.  ( Діти заповнюють схему)
Давайте розглянемо, що ви записали в схему.
5.Первинне засвоєння набутих знань.
5.1. Виконання лабораторної роботи. 10 хв
Запрошую вас до творчої лабораторії
Слово вчителя: Перед вами роздрукована лабораторна робота. Уважно її прочитайте та заповніть шаблон. Висновок до лабораторної роботи ми будемо робити незвичним шляхом. Тому прошу вас не поспішати і опрацювати і заповнити листок з лабораторною роботою поки що тільки з однієї сторони. З іншого боку шаблону у вас знаходиться карта пам’яті, а в конвертах на парті знаходиться роздатковий матеріал – малюнки квітів. Карта пам’яті   не доповнена малюнками . Доповніть її, користуючись матеріалом в конверті і клеєм. Наклейте, будь ласка, відповідні зображення у віконця схеми  . Лабораторні роботи  я перевірю і скажу оцінки на наступному уроці.
 Час роботи 10 хвилин. Діти працюють
V. Закріплення знань. 5 хв
 Скласти сенкан(ДЕКІЛЬКА УЧНІВ ЗА ВИБОРОМ ВЧИТЕЛЯ)
Квітка
Кольорова, красива
Приносить користь, цвіте, утворює
Квітка – корисна, бо утворює нектар і приваблює комах.
Диво
Всі інші
Метод «Лови помилку».
1. Квітка – це видозмінений корінь
2. В центрі квітки знаходяться  маточка та тичинки
3. Головні частини квітки – це чашолистики
4. Навколо головних частин розміщена  оцвітина
5. Подвійна оцвітина – це наявність у квітки віночка
6. Квітки розвиваються на стеблі
7. Квітконіжка розширяється в квітколоже
8. Кожна тичинка складається з приймочки та стовпчика
9. Маточка складається з пиляка
10. Всередині зав’язі знаходяться насінний зачаток
11. Двостатевими називаються квіти, що мають маточку
12. Одностатевими називаються квіти, що мають тичинки та маточки
13. Основними функціями квітки є утворення гамет, запилення, запліднення, формування насіння та плодів.
1 – так, 2- так, 3 – ні, 4 – так, 5 – ні, 6 – так, 7 – так, 8- ні, 9 – ні, 10 – так, 11 – ні,
12 – ні, 13 –так.
VІІІ. Підведення підсумків уроку.2 хв
Діти, чи сподобався вам урок? Чи справдились ваші очікування?
Робота з сигнальною карткою що дізналися Чи на всі питання отримали відповідь  Зараз кожен висловить свою думку. 
МЕТОД „МІКРОФОН"
Я зрозумів...
Мене здивувало...
Я збагатився  інформацією про...
Мене зацікавило  повідомлення про...
Я ніколи раніше не чув про...
Я  зумів …
Я  знав …
Найбільші  труднощі  я  відчув …
Мені  б  хотілося  ще
-         Отже, ми відповіли з вами на поставлене запитання.

3.3. Домашнє завдання.
      Готуючи домашнє завдання ви можете використати  параграф 17. Для того, щоб оволодіти добре знаннями з цієї теми треба  усно відповісти на питання після параграфа, а тим, хто бажає творчо себе проявити, я пропоную скласти кросворд, використовуючи терміни сьогоднішнього уроку



 Конспект відкритого уроку біології у  8 класі

Тема уроку: «Клас Кісткові риби. Загальна характеристика класу, зовнішня будова риб,  пристосованість до водного середовища існування»
Мета уроку: вивчити зовнішню будову риб, з’ясувати причини  подібності представників класу, установити риси пристосованості до водного способу життя; розвивати логічне мислення, розумові здібності та творчу активність, вміння порівнювати, виявляти закономірності; вміння працювати  в групах; розвивати спостережливість,  інтерес до вивчення предмету; виховувати почуття відповідальності, взаєморозуміння під час роботи в групах, дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок-дослідження
Форми роботи на уроці: індивідуальні, робота в групах, колективна
Методи роботи: тестування, бесіда, робота з текстом підручника, демонстрування, дослідження, презентація уроку.
Обладнання уроку: таблиця «Зовнішня будова риб», допоміжні картки, ілюстрації риб, мультимедійна система, вологі препарати риби.

Хід уроку
I.                                                                       Організаційний етап (2хв)
1.Створення позитивної психологічної атмосфери.
Доброго дня, діти! Дуже рада вас вітати на уроці. Согодні ми здійснемо віртуальну подорож у світ риб
II.                                                                   Актуалізація опорних знань (5хв)
Але спочатку давайте    перевіримо, як ви опрацювали домашнє завдання.
1.Біологічний  експрес-диктант (у вас на столах є карти, де вам необхідно вставити пропущенні слова в реченнях)
Усім хордовим притаманний внутрішній осьовий скелет - __________. Вона слугує ____________ для внутрішніх органів. У більшості тварин у дорослому стані  замінюється на ______________. У більшості хордових розвинений скелет голови -__________.За наявністю цих   ознак хордові поділяються на  два підтипи: ____________ та _____________. Нервова система  має вигляд ______________, яка закладається над _______________. У зародків закладаються у глотці __________ щілини. Симетрія тіла у хордових _____________.
Відповіді на екрані :  хорда, опорою, хребет, череп, Хребетні (Черепні), Безчерепні, трубки, хордою, зяброві, двобічна.
У вас на столах є оціночні листки. В колонку біологічний диктант поставте оцінку: 
               4 бали -  8-10 вірних відповідей;
               3 бали -  6-8 вірних відповідей
               2 бали – 4-6 вірних відповідей
               1 бал  -  2-4 вірних відповідей
2.Біологічно лото
На екрані та у вас на аркушах  є назви таксонометричних одиниць , але вони знаходяться в неправильній послідовності.
Місце хрящових риб  у системі органічного світу

Імперія                                                   Клітинні організми
Надцарство                                           Еукаріоти
Царство                                                   Тварини
Підцарство                                            Багатоклітинні
Тип                                                           Хордові
Підтип                                                      черепні
 Надклас                                                  риби    
Клас                                                          Кісткові
Рід                                                          Карась
 Вид                                                       Сріблястий карась                                             
Перевірка: 3 бали – якщо 10-8 вірних
                   2 бали – якщо 5-7 вірних
                   1 бал – якщо 4-3 вірних відповідей
                        0 балів- якщо менше 3 вірних
(виставляємо у листки само оцінювання)

III.                                                                Мотивація навчальної діяльності (2хв)
Мозковий штурм
У цьому конверті  притаїлося слово. Спробуйте за моїми підказками вгадати, яке слово в конверті.(у цей час на дошці складає учень пазли)
-Ці тварини виведені уперше в Китаї і надійно приховувалися за стінами замків китайських імператорів.
-В Європі уперше з’явились тільки в 17 ст. У Росію потрапили з Китаю як подарунок царю Олексію Михайловичу. Цар звелів посадити їх у кришталеві чаши.
-У гарних умовах утримання вони можуть жити до 50 років
-Телескоп, жемчужинка,  вуалехвіст….
-Казковий персонаж, який виконує різні бажання
Відповідь: золота рибка
За результатами генетичних, цитологічних, морфологічних дослідів з’ясувалося, що прототипом золотої рибки є срібний карась.
Як ви вважаєте, про що буде йти мова сьогодні на  уроці?
Тема уроку: «Клас Кісткові риби. Загальна характеристика класу, зовнішня будова риб. Їхня пристосованість до водного середовища існування»
Так що ми повинні зробити на цьому уроці?
Завдання уроку:
-         Ознайомитися з особливостями зовнішньої будови кісткових риб;
-         Простежити ускладнення будови кісткових риб порівняно з  хрящовими рибами;
-         Ознаки пристосування риб до  існування в водному середовищі;
-         Дати загальну характеристику класу Кісткові риби;
-         Визначити місце кісткових риб у системі органічного світу.

IV.           Сприйняття нового матеріалу (15хв)
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО
Кісткові риби – добре  відомі вам тварини. До цього класу належить приблизно 21 тис. видів, у водоймах України мешкає   181 вид.
Спробуємо дати їм загальну характеристику. Спираючись на власні знання та досвід, ви будете давати відповідь на мої питання. Одночасно розглянемо малюнки із зображенням риби у підручнику та на дошці. Заповнюємо опорний план-конспект  у зошиті.
Бесіда
-         До якого типу належать риби? (хордові)
-         Чому риби належать до Хребетних? (мають хребет і череп)
-         Де мешкають риби? (виключно у водному середовищі)
-         Які відділи тіла бачите? (голова, тулуб, хвіст)
-         Чи можна їх чітко відмежувати? (ні)
-         Що допомагає рибам при плаванні? (плавці)
-          Чим вкрите тіло риби? (лускою)
-         Як дихають риби? (киснем, розчиненим у воді)
-         Що допомагає їм дихати ( зяброві щілини)
Робота в зошитах
      Клас                                    Надклас Риби                       Клас                                      

Зовнішня будова риби


Голова


                                 Непарні плавці      Тулуб                    Парні плавці



Хвіст



V.                                                                   Узагальнення нового матеріалу (15 хв)
Продовжуємо наш урок. Для того,щоб закріпити матеріал з яким ви ознайомились,   завітаємо до лабораторій.
Сьогодні на уроці ви побудете справжніми дослідниками. У нас відкрито 4 дослідницьких лабораторій. Кожна лабораторія отримує своє завдання. Час виконання 5 хвилин. Час доповіді – 2 хвилини.
Завдання для Лабораторії  №1
На стор. 150-151 прочитати розділ покриви риб. Яку роль вони відіграють у житті риб?
Завдання для Лабораторії  №2
На стор.150 прочитати про  плавці. Чи важливі вони для риб?Яку роль відіграють у житті риб?
Завдання для Лабораторії  №3
На сторінці 151 прочитати матеріал про забарвлення риб. Чи відіграє воно якесь важливе значення у риб?
Завдання для Лабораторії  №4
На стор. 150. Прочитати матеріал про тіло риб, яке воно;  що за лінію можна побачити на тілі,її роль ( стор. 156)
Перегляд відео   
Робота в зошитах
Ви молодці , дуже гарно попрацювали, а зараз відкрийте свої зошити і всі свої спостереження зафіксуємо та запам’ятаємо
- Яка тема лабораторної роботи?
-А яка ж мета?
Лабораторна робота № 11
Тема:  вивчення зовнішньої  будови риб
Мета: вивчити зовнішню будову риби, установити риси пристосованості до водного способу життя. 
Хід роботи
1.      Зробіть підписи до малюнка

2.     Вкінці роботи написати висновок
-                                                                          Що напишемо у висновку? (ознаки пристосування до водного середовища риби у зовнішній будові)
Виконання роботи 5 хвилин
Висновок: риби – тварини, що живуть виключно у водному середовищі, мають основні ознаки пристосованості до життя у воді: відділи тіла риб – голова, тулуб, хвіст – плавно переходять один в одного, забезпечуючи обтічність;; наявність плавців; органи чуття (очі без повік, бічна лінія); зябра, вкриті зябровою кришкою. Плавають риби за допомогою бічних хвилеподібних вигинів тіла. Тіло вкрите лускою. Слиз,  який виділяють шкірні залози, зменшує тертя під час руху риб. Забарвлення тіла відповідає забарвленню середовища (захисне, маскувальне)
VI.                                                                Підсумок уроку (2 хв) .
Кожний з вас дуже гарно попрацював. Свої оцінки ви підрахуєте у листках само оцінювання. У вас залишився стовпчик робота в групі. Максимальна оцінка – 3 бали. Деякі учні працювали дуже активно і в колонці індивідуальна робота запишіть кількість своїх балів. Ще ви всі отримаєте оцінку з лабораторну роботу у зошиті.
Прізвище та  ім’я учня
Біологічний диктант
Біологічне лото
Робота в групах (лабораторіях)
Індивідуальна робота
Всього балів








VII.                                                            Домашнє завдання (2 хв)
Вивчити параграф 32,опрацювати висновки, дати відповідь на запитання на стор. 152(усно), підготувати повідомлення за темами: «Особливості розмноження риб», «Турбота про потомство в риб».




 Конспект відкритого уроку біології у  9 класі

Тема:  Фізіологічні механізми  та види пам`яті.Дослідження різних видів пам`яті.
Мета: - закріпити поняття про пам`ять, її види та форми;
-         ознайомити учнів з методами визначення рівня пам`яті;
-         розробити правила запам`ятовування та тренування пам`яті;
-         розвивати вміння тренувати й зміцнювати пам`ять;
-         виховувати прагнення до розвитку певного виду пам`яті;
Обладнання: підручник, картка – інструктаж до      
                      практичної роботи, компьютер, таблиця
                      « Будова головного мозку людини»
Тип уроку: інтегрований урок з компьютерною
                   Підтримкою.
Література: 1. Підручник, Біологія 9 клас.
                  2. Довідник школяра, Д.К.Богданова;
                          Донецьк 2004
                 3. 1000 питань і відповідей,Н. Ленц,  Київ
                         Видавництво «Школа» 2003
                4. Сайт: www. uroki.net
Хід уроку.
І. Організація класу.
- Добрий день, діти! Добрий день, шановні гості!
- Сьогодні ми невперше зібралися в цьому класі, так як вам дуже подобається тут працювати. Нашим помічником сьогодні буде комп’ютер.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-Людина часто задає собі запитання: « Що таке «Я» ? Чому я знаю ,що –я саме той, хто у віці 3х років жив у селі, бігав на річку , у віці 6-ти років пішов до школи» . А тепер от усе це згадує. Спробуйте викликати у своїй пам`яті уявлення, образи, що безпосередньо запам`яталися з часу вашого раннього дитинства, їх буде не так уже й багато. Щось ви пам`ятаєте ,а щось забули. У людини «Я» - це наступник її свідомості, в основі якої лежить пам`ять.
( на робочому столі відкриваємо програму презентації, перегляд слайдів)
1 слайд Одже темою нашого уроку буде: « Фізіологічні механізми пам`яті. Дослідження різних видів пам`яті.»
Визначимо, які завдання перед нами поставлені( слайд № 2)
-закріпити поняття про пам`ять , її види та форми,
-ознайомити з методами визначення пам`яті,
-розробити правила запам`ятовування та тренування пам`яті.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-Яке визначення ви дали б пам`яті?( слайд №3)
-Навіщо нам потрібна пам`ять?
- А чи вся інформація , що надходить у мозок, запам`ятовується?
-У нас в класі постійно працює група дослідників, в неї входять учні за бажанням. Сьогодні дослідниками будуть: Кругла Т., Авраменко С., Корочанський С..Давайте послухаємо їхні повідомлення(слайд№ 4) Малюнок 1: Здатність здійснювати мозком складні дії здебільшого              сприймається як належне, хоча це відбувається за допомогою  електричних сигналів,що передаються уже складній системі дротів.         У мозку дорослої людини нараховується декілька млрд. нервових клітин, а число зв`язків між ними досягає 40 млн/ см3.
Малюнок 2: кісточки на рахівницях можуть зберігати більший обсяг інформації, ніж короткотривала пам`ять мозку, і дозволяють здійснювати обчислення надто складні, щоб робити їх подумки.
Малюнок 3: комп`ютерні технології заповнють пробіл у здатності людини відтворювати інформацію з абсолютною точністю.
Малюнок 4: сцена із п`єси Шекспіра «приборкання норовливої». Акторам часто доводиться вводити у свою довготривалу пам`ять сотні рядків складного поетичного тексту, щоб потім пригадувати і відтворювати їх під час кожної вистави. Робиться це шляхом частого повторення через механізм короткотривалої пам`яті. Інформацію легше зберігати в довготривалій пам`яті, ніж уводити її туди.
IV. Вивчення нового матеріалу.
За тривалістю закріплення та збереження матеріалу розрізняють довгострокову та короткочасну пам`ять. (слайд №5)
-Розкажіть будь-який дитячий вірш.
-А тепер спробуйте повторити вірш, який я прочитала на початку уроку
-Я знову повторюю цей вірш. Тепер ви легко повторите його.
-Яка пам`ять називається короткостроковою?
-Яку пам`ять називають довготривалою?
Залежно від інформації що запам`ятовується пам`ять поділяють на (слайд №6): рухова, образна, емоційна, словесно-логічна.
-Людям яких професій потрібна зорова пам`ять? (слухова, моторна)
Повідомлення учнів:
1. Відомо багато прикладів феноменальної музичної пам`яті. Одного разу до вчителя Танєєва повинен був приїхати композитор Глазунов, щоб зіграти нову, тільки що написану і нікому ще не відому симфонію. Танєєв, який любив пожартувати, перед приходом Глазунова сховав Рахманінова. Через деякий час після того, як Глазунов зіграв симфонію, Танєєв привів Рахманінова. Юнак сів за рояль і відтворив цілком ту ж симфонію. Глазунов був здивований, як учень дізнався про твір, який він ще нікому не показував?
2. Письменник Андронніков згадує в одному зі своїх оповідань про Соллертинського, який мав надзвичайну пам`ять. Якщо перед ним відкривали книгу, якої він ніколи не бачив, - він, миттєво глянувши на сторінки швидко перегорнувши їх, повертав книгу, кажучи: «перевір». І яку б сторінку йому не називали, промовляв усю напам`ять!
Спробуйте визначити вид пам`яті за цими прикладами:
1. Юний Моцарт, прослухавши вперше складний музичний твір, записав його без помилок (слухова).
2. Гімнаст добре пам`ятає рух під час виконання вправи (моторна).
3. Македонський знав в обличчя всіх своїх воїнів і пам`ятав їхні імена (механічна, зорова).
4. Актриса викликає в себе сльози, згадуючи сумний випадок свого життя (емоційна).
5. Академік Йоффе по пам`яті користувався таблицею логорифмів (механічна).
- Спробуємо визначити рівень своєї пам`яті «слайд №6»
1. логічно не зв`язаний текст (за 40 сек. запам`ятайте якомога більше слів з порядковим номером).
Результат: кількість вірних відповідей помножити на 5 і отримаєте число у відсотках.(слайд №7)
2. Числа
(за 40 сек. запам`ятайте 20 чисел з порядковим номером) слайд №8
Перевірка слайд №9 (результат запишіть до інструкційної картки)
3. Імена та прізвища (слайд №10)
Запам`ятайте фото з прізвищем.
Результат: кількість вірних відповідей помножити на 6 (слайд №11)
Продуктивність запам`ятовування одержимо, якщо підсумуємо відсотки трьох вправ і розділимо їх на три. (слайд №12)
-Тепер, коли ви знаєте продуктивність своєї пам`яті, ми визначимо, як у вас розвинуті різні види пам`яті. А на підставі всіх цих даних сформулюємо правила кращого запам`ятовування і тренування пам`яті.
V. Практична робота №8
1. Дослідити короткочасну пам`ять (слайд №13)
За 30 сек. запам`ятайте графічне зображення на слайді. Результат запишіть в інструкційну картку. (слайд 14-15)
2. Дослідити довготривалу пам`ять ( слайд №16). Роздивіться зображення трикутників протягом 30 сек. через 15 хвилин спробуйте відтворити те що запам`ятали. Результат запишіть до інструкційної картки. (слайд № 20).
3. Дослідити логічно-смислову пам`ять. Прочитайте слова зв`язані за змістом протягом 30 сек. (слайд №17).
Запишіть що запам`ятали в інструкційну картку. Знайдіть результат. (слайд № 18-19).
4. Перевіремо довготривалу пам`ять, відтворіть по пам`яті трикутники, перевірка (слайд № 21)
5. Дослідити комбіновану пам`ять: читаємо кожне слово подумки, промовляємо його в голос, записуємо в повітрі. (слайд № 22)
Записуємо що запам`ятали в інструкціну картку (слайд № 23-24)
Коефіцієнт запам`ятовування повинен бути: 0,6 – норма, менше  0,6 – погано розвинена пам`ять, більше 0,6 – феноменальна пам`ять.
Зробіть висновок про те, який вид пам`яті у вас переважає.
-Чи задоволені ви таким результатом?
-Які пари слів ви запам`ятали краще: з логічним зв`язком чи без нього?
VI. Узагальнення знань учнів
-Що ми вивчали на уроці?
- Що таке пам
`ять?
-На основі практичних завдань ми могли зробити для себе висновок, яка саме пам`ять у вас більш розвинена. А чи можна розвивати і тренувати пам`ять? Які правила для розвитку пам`яті ви могли б виробити та запропонувати для використання іншим? (слайд № 25)
Закріпимо свої знання виконавши тести. Закриваємо перегляд слайдів на робочому столі знайдемо програму тести, папка – біологія.

VII. домашнє завдання.


 Конспект відкритого уроку біології у 6 класі


Різноманітність рослин відділу Покритонасінні

Мета: загальнити і систематизувати знання учнів з теми;
 -сприяти розширенню кругозору учнів і розвитку інтересу до вивчення біології,                                                              
-удосконалити вміння працювати в групах з текстом, малюнками, 
 додатковою літературою,                                                             
 -розвивати логічне мислення,
 -підвести учнів до висновку про необхідність раціонального природовикористання.
Обладнання: підручник, комп`ютер, картка для виконання завдань.
Тип уроку: узагальнення вивченого, урок- гра
Література:  1. Підручник, Біологія 7 клас.
                  2. Довідник школяра, Д.К.Богданова; Донецьк 2004
        3. 1000 питань і відповідей,Н. Ленц,  Київ Видавництво          «Школа» 2003
                  4.  uk.wikipedia.org/‎- енциклопедія
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
1.     Створення доброзичливої атмосфери.
2.Сьогодні  у нас  з вами не зовсім звичайний урок. На попередніх уроках ми розглядали тему покритонасінні рослини. А сьогодні ви покажете   свої знання , які отримали з цієї теми. Ми здійсним  невелику подорож  по океану знань в світ квіткових рослин. На шляху на вас чекають декілька цікавих завдань,  Під час подорожі ми зробимо багато нових відкриттів, пізнаємо багато корисної інформації , яка знадобиться вам у подальшому вивченні біології.
-Під час подорожі необхідно  дотримуватися 3 основних правил
Гарно себе поводити
Активно працювати
Поважати думку однокласників
3.Оголошення теми та девізу уроку.
Помічником на уроці буде комп`ютер. Тож звернімося до нього та дізнаємось тему нашого уроку та девіз.
Слайд 1 Тема уроку.
Слайд 2  Завдання уроку.
-Чого ви очикуєте від цього уроку?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Давайте дещо пригадаємо.Зверніть увагу на 4 слайд
Завдання 1 Квітка знань . За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
2. Робота з слайдом 4. . Оголошення результатів 1 конкурсу.
IV. Узагальнення вивченого.
Продовжуємо нашу гру та переходимо до 2 конкурсу.
Слайд 5. Конкурс 2 «Чи знаєш ти»
1.Завдання цього конкурсу вставити пропущені слова і записати їх у картку. Команда, яка швидко та правильно виконає завдання отримає 5 балів.
2. Робота з слайдом.
3. Слово жюрі.
Надаємо слово жюрі. Оголошення результатів конкурсу та загальних результатів.
Слайд 6. Конкурс 3 « Знайди помилку.»
Ось тепер я можу покластися на вас, на ваші знання, а мені сьогодні це просто необхідно. Справа непроста. Є у мене один знайомий. У школі біологію майже не вчив, не хотів. А рік тому сказав, що головне – це практика, а теоретичні знання з біології не потрібні і поїхав в експедицію по всій Україні, рослини досліджувати. А потім листа ділового мені прислав, прочитала я його і вирішила вам показати. Здається щось він наплутав, не знаючи теорії. Допоможіть розібратись. Якщо знайдете біологічні помилки чи неточності напишіть правильно.
Текст листа: слайд 6, виправити помилки, записати  правильні відповіді у картку.


Слайд 7. Конкурс 4 « Третій зайвий»
Завдання: розгляньте зображені рослини на слайді, яка на вашу думку рослина є зайвою ? Чому?
Результат запишіть у картку. Поки йде обговорення ,жюрі підраховує бали.
Слайд 8. Конкурс 5 « Вони належать до...»
Ви довели всім, що непогано знаєте всі вивчені родини, їх будову, чисельність видів. Але у  кожного з вас є улюблена родина, на вашу думку найцікавіша та необхідна. То ж ваша задача довести суперникам та жюрі, що саме ця родина є найкращою. Конкурс оцінюється за 5-бальною системою.
Слайд 9 Родина Розові
Захист 1 команди.
Слайд 13 Конкурс 6 «Знайди відповідність »
Переходимо до останнього конкурсу. Пригадаємо за якими ознаками рослини поділяють на два класи Однодольні та Дводольні.Виписати в два рядки окремо ознаки однодольних та дводольних.
Слайд 14 Тестові завдання.
Ось і настав час закінчувати нашу гру. На вас чекають тестові завдання Виконувати їх потрібно у зошитах.
Поки учні виконують тести, жюрі підводить підсумки та підраховує остаточний результат.
Оголошення переможця.
V. Підсумок уроку.
1.Слайд 15 «Поетична хвилинка»
2.Ось і закінчився наш урок. Чи здійснилися ваші очикування? Чи сподобався урок?
Хочу подякувати вам всім за підготовку уроку.
VI. Домашнє завдання.
Підготуватися до тематичного оцінювання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий